Alla inlägg under december 2017

Av K G - 31 december 2017 18:24

  

Flitens lampa lyser, förberedelser i full gång!

       

Gott Nytt År! 

Av K G - 30 december 2017 14:07

  

  

En liten sammanfattning av veckan. Ängeln kom upp, amaryllisen slog ut och vi har fått visa Emil var vi bor och finns.   

         



Idag är det dags att flyga tillbaka till Sverige 

Av K G - 23 december 2017 03:13


Skolorna här har ledigt en (1!) vecka! Va?! Ett jullov ska väl vara tre?! 


I år (nästa år) ska vi iallafall fira morfar 70 år så det blir lite mer ledigt!


Dagens mellis, Christmas cookie milk med Oreos   


    Det är bäddat och klart, imorgon kommer Emil! ❤️


Av K G - 19 december 2017 18:36

Var så nervös innan att jag faktiskt skakade i benen!! Tror jag var mest nervös över byråkratin jag skulle igenom innan testet. Har du inte dina papper iordning är det bara att vända och åka hem igen


Jag litade inte på mig själv så F fick dubbelkolla igårkväll. Sen låg plastmappen mitt på köksön över natten och när jag vaknade var jag tvungen att bläddra igenom igen. Nojig?! 


Anette skulle skriva samtidigt som jag så vi sågs utanför DMV strax innan. Pappersexercis, syntest och registrering gick smidigt, faktiskt!


Blev inkallad i ”prov-rummet” och hänvisad till en dator. ”Skriv in för- och efternamn” Fingrarna darrade.


Sen satte testet igång och plötsligt var jag klar! 25 frågor och minst 20 rätt var kravet. Efter 20 frågor ploppade ”Congratulations” upp på skärmen.


       


Med en oerhört skön känsla i kroppen kunde nu dagen fortsätta!


Grattis till Anette som också klarade det!!🎉


Av K G - 18 december 2017 19:35

  

Har ägnat dagen till plugg, läst


Gjort tester om och om igen. Jag hoppas det ser ut så imorgon när jag ska göra testet. Det görs hos DMV i Norwalk. Kanske ska se Zootropolis ikväll bara för att boosta psyket!?

   



Förra veckan fick vi uppleva en skolkonsert för första gången. FANTASTISKT! Det måste ha varit ca 250 elever som sjöng, spelade i Orchestra och i Band.


  


I onsdags fick jag hämta Olle tidigare, han låg och vilade hos sjuksyster. Huvudvärk var orsaken. När Elli kom hem så hade hon riktigt ont i halsen. Det började luta åt att kanske vara hemma dagen efter. På torsdagsmorgonen kom ett meddelande 05.30 att skolan var ”delayed” 2 timmar. På grund av snöfall! 🤪 Det avgjorde saken, vi blev hemma! Jag gick ut och skottade undan de 3-4 cm som fallit😁


Fredagkväll var Fredrik på julfest med jobbet inne i New York. Vi ladies sågs över lite knytkalasjulmat. Tillsammans med de barn som ville🎄


Hockey, kalas, hockey i helgen! Tiden går väldigt fort. 


Vår mäklare, Viveka, och hennes man hade bjudit in oss till glögg-mingel igår söndag. Morgan kom till oss för att ”barnvakta”. Vi lämnade pizzapengar så de kunde beställa mat när de blev hungriga. De hade haft en mysig kväll och vi hade trevligt. Framförallt var det jättegod hemmagjord glögg!!😋


Efter det fick vi en tidig julklapp


 

Av K G - 11 december 2017 00:15

      

Fredag morgon beställde jag ved. Annalkande ”snöstorm” gjorde situationen mer akut, vi har haft två strömavbrott pga väder och vi vill inte sitta utan ved! De skulle leverera samma fm👏.


Jag åkte och tränade och när jag kom hem igen låg den här högen och väntade:  


Finfin eftermiddagsträning blev det! Efter 1,5 tim såg det ut såhär:



Mycket frisk luft!!




Det började snöa lördag förmiddag och sen fortsatte det ända till söndag morgon.


Lördag fm åkte vi till Olles match. 2 min från vanliga ishallen gick jag in i kalendern och såg att det var en annan ishall

BRÅTTOM!! Vi hade 20 min tillgodo och det skulle enligt gps ta 18 min att köra dit. Vi bröt inte mot trafikregler och sladdade in på parkeringen med 1 min tillgodo. Olle hade då bytt om i bilen, fastspänd i bilbältet. Vi rusar in och killarna springer till omklädningsrummet. Snart kommer de ut igen och F ber mig titta igen. 🤔 Jag hade tittat på fel dag!!!!!


Nu var vi nära att ge upp, matchen drog ju igång. Olle ville så gärna spela så vi körde tillbaka igen. Han klev på isen i mitten av första perioden. Efter matchen fick Olle och vi höra att matchen och laget drog igång när han kom. Innan hade det varit avvaktande och stillastående. 


Vi åkte till ”vårt” köpcentrum med Cheesecake factory efteråt. Där F och jag åt vår första lunch när vi var här och tittade på hus. 💕


Tillbaka hem igen i snövädret bara för att hinna handla och byta om inför kvällens Lucia-firande arrangerat av svenska skolan i Christ and Holy Trinity Church. Barnen i svenska skolan bjöd på ett oförglömligt firande! 


Söndag morgon var det dags för match igen, kl 07😴🤪


Vi gick upp tillsammans och jag fixade frukosten medan killarna gjorde sig klara. När de åkt fick jag en liten sömnstund till😴


Solen sken när de kom tillbaka och Olle ville ut och skotta snö! Härliga soliga timmar ute följde. Härligt för dem!


         Vad gjorde jag? Jo, jag och Anette gjorde första passet av ”safe-driving”-kursen som är obligatorisk när du ska ta körkort i Connecticut. Jag satt inne i en liten lokal och såg det fantastiska vintervädret utanför. Ja ä int’ bitter


      



Av K G - 8 december 2017 03:32

Det har det varit de senaste veckorna💪 Jag bestämde mig för att göra en rivstart och den är jag fortfarande i! Det finns massor av pass att testa och de ligger frikostigt fördelade över hela dagen. Spinning är stora favoriten men jag har också testat två olika yoga-klasser. Oj så bra för min onda rygg, och oj så ont man kan få efter yoga! Ordentlig träningsvärk👌


Idag torsdag blev det ingen morgonträning eftersom jag anmält mig som frivillig att hjälpa till med ”gift wrapping” hos Olle och hans klass. Som jag tidigare skrivit så är det mycket frivillig-arbete. Den här gången, något som jag tycker är helt fantastiskt, handlade det om Lion’s Heart. Familjer som saknar medel att själva kunna ordna julklappar har fått önska, via den organisationen. Listor har sedan gått ut till skolorna och klasserna. Klassföräldern har sedan skickat ut en länk till alla föräldrar via ”SignUpGenius” . Via den länken har man kunnat ”tinga” det man kan tänka sig att köpa och donera. Helt anonymt, så att man inte ska känna att man måste. 


På listan fanns det önskningar om bl a pyjamasar, mössor, varma jackor, skor och tvättmedel. 


Alla saker lämnades sedan in i en stor låda på skolan och det skulle alltså paketeras idag. Vi föräldrar var behjälpliga men barnen fixade det mesta själva.


Jag är ego och vill träffa Olle, och jag vet att han gärna vill att jag kommer till skolan. Att anmäla sig till de här frivillig-grejerna är ju enda sättet att komma in på skolan. Men det ger så mycket mer! Jag går leende från skolan varje gång! Likadant igår, då var det bibliotekstjänst igen. Bokvagnen var välfylld när jag kom och tom när jag gick. En mycket tacksam bibliotekarie tackade flera gånger om🤗



Huttrar fortfarande efter timmen i ishallen, mellan 18.40-19.40 Klockan hinner bli rätt mycket innan vi är hemma och duschning är avklarad. Tur det bara är en dag kvar innan helg! 


Imorgon är det pyjamas-dag på Olles skola, för att visa stöd för de barn som är inlagda på sjukhus. 

Sen ska han följa med en kompis hem på ”play-date”


Ellis skola har den årliga lunchen för lärarna. Likadant där, via SignUpGenius har det kommit en länk med lista på olika saker man kan anmäla sig för att fixa. Att duka, städa undan, köpa sallad, ost mm mm. Hela lunchen kommer från ”donationer”. Jag anmälde mig på dessert-listan och chokladbollarna ligger redo i kylen. 


Jag var lite skeptisk mot kakaon, som såg lite ljus ut och kokosen, som är ”fuktig”. Men jag ökade på antalet mått och kokosen fäste fint. De fick klart godkänt av provsmakarna när de kom hem från skolan! ”Smakar ju som i Sverige”!



Av K G - 4 december 2017 00:48

En skön fredag med träning och golf och en ledig Fredrik inledde adventshelgen. Hockeymatch lördag morgon för Olle och en roadtrip hemma för Emil lör och idag söndag. Härligt! Det blir mycket hockey tack vare svenskhockey.tv👌


När killarna här var tillbaka från match hade jag och Elli förberett för julpynt. Vi pyntade huset och granen          


och sedan körde vi till Stew Lenords(tror inte jag har rätt stavning än men det kommer🤪). Deras julmarknad var AWESOME! Där finns allt julpynt man kan önska! Vi fixade ljus till buskarna utanför   

och lite mer julpynt till granen. Vi har väldigt mycket sporttema nuförtiden😉 Hockeypuckar, basebollar, skridskor mm. Vacker är den! Vi saknar lite svenska och finska flaggor, sen är den komplett. 🇫🇮🇺🇸🇸🇪i     




Ängeln i toppen får vi vänta med, förra året skrev jag en lapp i den för att vi skulle komma ihåg vems tur det var att sätta upp den i toppen Jag trodde inte att jag någonsin skulle släppa in en plastgran men nu är vi här🙃 Doftsticken gör att den ändå känns verklig. 



Idag har vi adventsstädat        Det är MASSOR med löv överallt och hängrännorna behövde rensas. Lagom tills vi var redo levererades verktyget för jobbet.    en roterande borste som drivs med din uppladdningsbara borr. Elli och Olle spelade baseball medan jag och F stökade och bökade. Många buskar skulle friseras och massorna av löv skulle blåsas bort. 


Pepparkaksdegen som jag fixade i fredags hade mognat färdigt och huset fylldes av ljuvlig julstämning när vi bakade kakor i mängd.


Nu har vi filmmys och vi laddar om för ny vecka!



Presentation

Här är vår resa!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards